Melbourne - You're beautifull! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Marleen Bakker - WaarBenJij.nu Melbourne - You're beautifull! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Marleen Bakker - WaarBenJij.nu

Melbourne - You're beautifull!

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

10 Maart 2015 | Australië, Melbourne

Ongeveer een maand geleden stond ik op het vliegveld van Amsterdam, samen met mijn lieve vriendinnetjes en familie die mij kwamen uitzwaaien. Met een vliegtuig vol Chinezen, vertrok ik richting Hong Kong om vervolgens over te stappen op een ander vliegtuig en mijn reis te vervolgen naar Melbourne. In totaal duurde de reis 24 uur. Het lijkt lang, maar als ik er nu op terug kijk is het niks. Ik vermaakte mij prima met de films/series, de Melbourne Pocket Guide gekregen van Sander&Michelle en de gratis bananenijs!

Rond 1 uur 's nachts kwam ik aan in Melbourne. Een taxi gepakt naar de stad. De eerste nacht verbleef ik in een hostel. 'Verbleef' ja, want geslapen heb ik niet / vrijwel amper. Hello Jetlag! Gelukkig was ik na twee dagen al van mijn Jetlag af door mijn huisgenoten en Sophie, die mij wakker hielden tot 21:00 uur. (-:

De volgende dag ben ik naar het huis gegaan waar ik nu woon en blijf wonen tot mijn stage is afgelopen. Het huis is huge! Vier slaapkamers, een washok, een badkamer, een toilet, een grote keuken, een grote livingroom, een balkon en een mega tuin. Ik deel het huis met vier andere internationale mensen. Het is erg gezellig en het huis heeft alles. Alleen ben ik amper thuis, aangezien ik aan het werk ben of de stad in ben. Het duurt ongeveer 30 minuten met het openbaar vervoer om bij mijn stage te komen en 20 minuten om in het centrum te komen van Melbourne (CBD).

De eerste week in Melbourne heb ik veel leuke dingen gedaan: door de stad gewandeld, naar marktjes gegaan, vaak naar het strand gegaan, leuke mensen ontmoet, lekker gegeten, naar een aantal feestjes gegaan en genoten van het prachtige weer. Melbourne is geweldig! In het CBD (Central Business District - Centrum van Melbourne) kan je heerlijke wandelen, genieten van de goede straat muziekanten, lekker eten, kleine (toeristische) winkeltjes bekijken, langs het prachtige rivier wandelen en genieten van de geweldige sfeer. - Tot nu toe de mooiste, sfeervolste stad waar ik ooit geweest ben. (-: Daarnaast zijn de stranden van Melbourne (Saint Kilda en Brighton Beach) ook fantastisch om even te wandelen of te relaxen. Saint Kilda was het beeld wat ik voor me had toen ik naar Australie ging: hipsters, backpackers, strand, geweldige sfeer, straat muziekantjes, parkjes.. Helemaal geweldig!

Na een week 'vakantie' in deze prachtige ben ik begonnen bij mijn stage op het vliegveld van Melbourne. De eerste dag helemaal gepland: 7:30 uur op, 8:15 met de trein en 8:45 op het vliegveld terwijl ik er om 9:30 moest zijn... NIET! Trein te laat, bus gemist en gigantisch verdwaald op het vliegveld... want jeetje! Wat is deze plek HUGE! Uiteindelijk mijn stagebegeleider opgebeld en alles is goedgekomen. 'No probs, all good!' Waarom ik niet even een dag eerder naar het vliegveld ben gegaan om te kijken waar het was? Omdat ik een uitnodiging kreeg om naar het strand te gaan en voor een feestje en ik dacht dat ik het wel zou vinden. Haha, hier heb ik van geleerd...

In het begin was mijn stage even wennen, vooral het Australische accent wat ze hier hebben. Ze praten hier super snel en korte alle woorden af - stiekem begin ik het nu een beetje over te nemen.'Are you from Holland, Amsterdam?!' 'You're just 21, such a little baby...' 'No one is coming to visit you? Not even your family?!' 'We will be your family than!' (-: Lieve, behulpzame collega's die elke dag vragen wat voor toeristische dingen ik nou weer gedaan heb + mij kortingsbonnen geven op toeristische attracties, CHIL! Tevens vragen zij mij ook wat er in Nederland gaande is, maar daar heb ik geen idee over… Kan iemand de Nederlandse krant toevallig elke dag even opsturen? Duurt maar +/- 12 dagen tot die aankomt.

Niet alleen het Australische accent is wennen, maar ook het weer! Van te voren dacht ik dat ik in 30/40 graden terecht zou komen, hier heb ik mij in vergist... Melbourne staat bekend om zijn 'vier seizoenen in één dag'. Een leuk verhaaltje om dat beter uit te leggen: 'Op een zonnige ochtend ging Marleen in een korte broek, korte shirt en bikini naar het strand, een half uur later was de zon niet meer te zien door alle wolken, weer een half uur later kwam de regen met bakken uit de lucht en was het –naar haar idee- ineens 30 graden kouder. , ‘No worries, the weather will be good soon. Don’t go home!’ Na een uurtje was de zon weer terug en heeft zij de rest van de dag op het strand uitgehangen!' Sinds die dag, heb ik elke keer een vest bij me als ik het huis verlaat.

Een andere cultuurshock was de vriendelijkheid hier. In Nederland mag je blij zijn als de Cashiere gedag tegen je zegt, hier vragen ze zelf hoe het met je gaat, wensen ze je een fijne dag en pakken ze alle spullen voor je in!! In het begin dacht ik: wil je serieus weten hoe het met mij gaat en wilde ik een heel verhaal op hangen, nu ben ik er aan gewend en reageer ik meestal met 'All good, thanks!'. Australiers zijn lief, behulpzaam en nieuwsgierig. Hoe vaak er wel niet aan mij gevraagd is waar ik vandaan kom, wat ik kom doen, hoe lang ik hier ben, wanneer ik ben aangekomen, ik het leuk vind et cetera, et cetera. Als ik een euro kreeg voor elke keer, was ik nu waarschijnlijk een miljonair. Maar het is erg leuk en gezellig, iedereen maakt een praatje met je! Zo kijk ik er niet meer raar van op als iemand mij aanspreekt op straat of in de tram.

Zoals ik al zei, pakken ze hier in de supermarkt meestal alles voor je in in plastic tasjes. Niet echt het beste vervoersmateriaal, aangezien ze super snel breken. Dat gebeurde dus ook bij mij. Toen ik mijn tasje voelde breken, zag ik een oud vrouwtje (ongeveer 60/70 jaar) rennen naar mijn tasje. Nouja, rennen op haar manier.. om mijn spullen van de grond te rapen. 'Thanks!!' .. maar ik hoor toch jou te helpen haha?

Ik heb nog geen kangaroos of koala's gezien, maar dat zal veranderen dit weekend aangezien ik dan de 'famous' Great Ocean Road ga doen met een aantal (internationale) meiden die ik hier ontmoet heb. Met zijn vieren hebben wij een auto gehuurd en gaan we een weekend kamperen en langs de kust van Melbourne rijden. Je kan deze tocht in 1 dag doen, maar dan moet je wel flink doorrijden. Wij hebben er voor gekozen om het in 3 dagen te doen met 2 overnachtingen, zodat we overal kunnen stoppen. Het schijnt fantastisch te zijn om te hiken, de mooie natuur van Melbourne te zien en onder de sterren te slapen. Super veel zin in! (-:

Het is hier helemaal fantastisch! Het voelt als vakantie, ook al werk ik 40 uur per week! Ik heb mijn draai gevonden, heb al super veel fotos gemaakt, houd een dagboek bij zodat ik niks vergeet, ben verslaafd geworden aan de TimTams (lekkerste chocola ever), ben al aardig bruin geworden, heb leuke en lieve mensen leren kennen, heb al super veel leuke en mooie dingen gedaan / gezien en er staan ook al wat toeristische dingen op de planning met als hoogtepunt voor aankomende maand: lang weekend Sydney en overnachting op Philip Island. Daarnaast kan ik niet wachten tot mijn stage afgelopen is en ik lekker kan gaan reizen!

Zoals jullie waarschijnlijk kunnen lezen, wil ik nog lang niet naar huis!

See ya!

  • 10 Maart 2015 - 09:22

    Ria:

    Wow wat leuk om te lezen Marleen! Genieten doe je zeker

  • 10 Maart 2015 - 13:13

    Ilonka:

    Dat klinkt super! Wat heb je naast je stage al een hoop gedaan zeg.
    Onwijs veel plezier en ik ben benieuwd naar je (waarschijnlijk ook jaloersmakende ;)) volgende verslag.
    Xx

  • 10 Maart 2015 - 13:49

    Jordi:

    Ha Marlenneke,

    Tof verhaal! En goed om te lezen dat je een dagboek bijhoudt, kun je na het schrijven mooi vergeten wat je gedaan hebt en nieuwe dingen beleven. Oh, en aan de linkerkant rijden is niet anders dan aan de rechterkant, het is alleen aan de andere kant. ;) Enjoy & take care.

  • 11 Maart 2015 - 19:17

    Tante Francis:

    Lieve Marleen,
    Al 8 jaar droom je van een wereldreis en nu maak je hem in je eentje. Ik vind je geweldig stoer!!!
    Geniet er maar lekker van!
    xx Francis


  • 12 Maart 2015 - 10:13

    Mama:

    Wat leuk om te lezen Marleen, jehebt het lekker naar je zin met leuke mensen om je heen.En nu ook een stage die je leuk vind, het is om jaloers op te worden.
    Blijf jij schrijven......blijven wij je volgen XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

'Hi, how are you doin'?' Op zondag 9 februari ben ik vertrokken naar Melbourne, Australie om daar 5 maanden stage te lopen bij ISS Security, op Melbourne Airport. In mijn vrije tijd probeer ik zo veel mogelijk van Melbourne en omgeving te zien, want het is een prachtige stad! Na mijn stage wil ik nog 1 a 2 maanden gaan reizen door Australie. Dit blog is bedoeld om al mijn lieve vrienden en familie op de hoogte te houden. See ya!

Actief sinds 10 Maart 2015
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 2949

Voorgaande reizen:

09 Februari 2015 - 14 Augustus 2015

Melbourne!

Landen bezocht: